15 June 2012

15 JUNE 2012!!




hai sume..alahai lama sangat da xgodek2 blog ni..
sampai berhabuk da..nampak xhabuk?? xnampak pendek umur...
hehehehehehehehe...
rasa macam da berbulan2 xhapdet pape...
sekali bukak setting blog da berubah da..
bukan setakat berubah..
password pon da lupa..
hambek ko..mengelabah dok pikir password..
tapi nasib baik pastu dapat bukak jugak blog usang ni..
sebenarnye bukan ape... dulu rajin hapdet blog sebab xde keje..
skang ni da keje kat nilai...
nak hapdet pon xsempat *dalam erti kata len malas sebenanrnye*
hihihihihihihih...
pejam celik pejam celik
da kat 6 bulan upenye aku keje kat nilai ni..
tapi kan,jiwa aku bukan kt nilai ni..
xtau nape..
puas da paksa hati ni suka..
tapi xberjaya... 
skang ni aku ngah usaha crik job kt tempat len...
baru2 ni aku ade g interbiu... 
kat private lab..tp punye la lama..kt 3jam aku melaluinye..
siap ade exam bagai...kalah goverment kotttt...
tapi pas lalui nye aku yakin aku xnak keje citu..
mana xnye..dye offer aku gaji ag rendah dari tempat keje lama..
bukan lah aku nak memilih dan demand sangat...
kot ye pon kalau bagi aku gaji sama macam skang pon da ok..
kata company taiwan kan..
xkan kedek sangat...
phewwww!
skang ni dok mencari agi..
korang ade taw x mana2 keje kosong yang ade..
aku ngah crik keje dalam makmal.. macam path lab bagai tu..
kalau ade,roger2 eh...
*big hugs*

** dok pikir nak tukar layout blog ni..tapi xde idea and da lupa cara nye..huhuhu.. tolong kasi link2 yang ade 
contoh tukar layout dan sume bagai tok cantikkn blog ni jugak boleh??? **


x kan bace jer???cer komen...

21 March 2012

SPM SAYA BANYAK A!!!!



tajuk nak gempak je kan..
padahal bukan saya yang ambik spm.. 
dushhhh3x! ambik ko eyja!!adoii! 
spm saya da lepas da pon..
tahun 2005 dulu..
time tu ramai yang pandai2.
ade sapa2 yang ambik spm tahun 2005??
angkaatttt kakkiiii cepatt..

aiyakkk..xsopan ok..jgn wat camtu..hihi

saya da ade diploma da pon..
tunggu nak sambung degree je ni..
insyaallah dalam tahun ni jugak..
tapiiii kannnnnnnnnnnnn!
eyja nak ucapkan tahniah buat adik2 yang bawu ambik result spm smlm.
mesti ada yang suka,ada yang menangis..
teringattt kot kat zaman sekolah dlu...
rasa mcam nak ke zaman dahulu pulak...
time eyja sekolah dlu,time ambik result dikira macam tempat tok reunion kembali..
pastu masing-masing mula tanya 
'ko nak blaja mana pasni??' 
ada yang dengan bangga akan cakap, 'aku xnak sambung blaja,aku nak keje je..'
ada yang akan cakap 'aku nak sambung ipta je..xmen ipts2 ni'
ada yang akan cakap 'aku maybe akan sambung ipts je..result aku cukup2 makan je'
hikhik...
tapi apa2pon,mana pon ok...
asalkan jadik orang kan..
jangan jadik DOKTOR xbertauliahhh sudah la./
my sis semalam msg,gtaw result dye..
not bad.. sekurang2 nya beliau da usaha..
tahniah my SIS!
terosss berdezupppp akk dye ni apply mne2.. akak lak excited dari adik kan..hehehe
nak wat cmne,my sis buat xtaw je..terpaksa la akak dye ni yang apply macam-macam...
pilihan utama akak dye 'haruslah nak adek jadik nurse'
woi eyja!!nape adik ko kne jadik nurse??kan da ramai nurse!!
hehehe.. da dye malas nk apply..terpaksa la ikot suka hati saya..
gpon saya pon blaja bahagian medik lab..
so saya nak adik saya pon join aliran yang sama..
leh keje satu hospital nanti!! berangan sudahhh..

sebelum tu nk ucap tahniah pada adik UMI NAZIRAH sebab berjaya mendapat 4A,
dan xlupa jugak tahniah wat ATYQA ZAINODDIN ,sbb dapat 3A..
ni BIG SMILE tok kamu yang berjaya...

(^_____________________________________^)


x kan bace jer???cer komen...

01 March 2012

kalau la rindu itu dapat diungkapkan....




lama rasanye saya xupdate ape-ape dalam blog ni..
rindu lak pada kemeriahan blog masa saya rajin update blog..
tp atas faktor tertentu, saya xdapat update ape2 pon...
siyesss la...sgt rindu..bkn saja rindu blog ni..tp rindu macam2.
saya rindu ...mama abah saya,
saya rindu ..adik-adik saya,
saya rindu ..teman-teman masa belajar dulu..
saya rindu ...zaman persekolahan..
saya rindu ..kawan-kawan sekerja yang membuat saya ceria..
segala-galanye saya rindu..
hidop saya da xseceria dulu ag...
tiada gelak tawa yang menemani saya lagi...
tiada kawan yang dapat mendengar masalah saya lagi...
hari-hari yang saya lalui macam terlalu lambat masa berjalan..
kalau lah masa boleh diputar... 
kalau lah rindu itu dapat diungkap kn..mungkin xkan jadik cam sekarang ni..

p/s : korang nak taw ke kenapa saya mengeluh camni.. entri akan datang saya bagitau ok... thank sudi baca entri xseberapa ni..sayang korang.


x kan bace jer???cer komen...

14 February 2012

LUAHAN HATI SEORANG SUAMI - KISAH BENAR YANG MENYAYAT HATI.



LUAHAN HATI SEORANG SUAMI yang saya terserempak kat Facebook...
yang membuatkan saya secara manualitik menangis..

Isteri yang terbaik.

Assalamualaikum….
Kehadapan ustaz yg saya hormati…saya tidak tahu..di mana ingin saya mulakan bicara ini… tetapi saya mesti menceritakn kisah ini pada ustaz supaya hati saya tenang dan mungkin dapat meredakan rasa berdosa saya selama ini…ustaz mungkin tidak kenal saya namun saya mengenali ustaz..tak mengapalah kalau ustaz tak kenal saya pun….

Ustaz saya merupakan seorang lelaki yang mempunyai memori kehidupan lampau yg cukup menyedihkan.harap ustaz tidak bosan mendengarnya..Saya merupakan seorang suami kepada seorang isteri yg amat baik dan setia.namun ustaz..,saya tidak pernah menghargai kasih dan sayangnya yang dicurahkan kepada saya kerana pada waktu itu mata hati saya terlalu buta untuk membezakan yang mana kaca dan permata.

Ustaz saya telah berkahwin dengan seorang wanita yang pada asalnya tidak saya cintai.dia seorang yang sederhana pada segi paras rupanya.,seorang yang tidak pandai bergaya.,tetapi kuat pegangan agamanya..,bertudung labuh,bersopan santun..,baik budi bahasanya.,Untuk pengetahuan ustaz perkahwinan kami ini segala-galanya diaturkan oleh keluarga dalam keadaan saya masih belum bersedia.

Ustaz terus terang saya katakan yang saya sudahpun mempunyai teman wanita yg jauh lebih cantik daripada isteri saya dan kami amat menyintai antara satu sama lain..cumanya saya akui teman wanita saya ini agak sosial sedikit dan tidak menutup aurat.Ustaz, selepas berkahwin dengan isteri saya itu jiwa saya menjadi kacau dan keliru.saya amat marah kepada isteri saya.kerana pada anggapan saya kerana dialah saya tidak dapat bersama kekasih saya yg amat saya cintai itu.

Ustaz sepanjang kehidupan kami.,saya selalu sahaja mencari jalan untuk menyakitkan hatinya.dengan harapan kami akan bercerai setelah dia tak tahan dengan kerenah saya.,namun rupanya ustaz…isteri saya ini adalah wanita yang penyabar.pernah saya tidak balik ke rumah..dengan tujuan isteri saya akan membenci saya.tetapi selama mana lambat sekalipun saya balik.,dia akan tunggu saya dan bila saya masuk ke dalam rumah.dia menyambutnya dengan mesra dan bertanya:“Abang dah makan…?Nak saya panaskan lauk dan hidangkan makanan?”

Ustaz…pernah suatu hari saya menampar mukanya.apabila dia bertanya pada saya…”Abang dah solat?...abang tak pernah solat ke?Paannggg..!!satu tamparan kuat saya berikan di pipinya.perasaan geram.,marah., dan rasa terhina bercampur ego yg menggila…Bengkak pipinya.,dia menangis terisak-isak.saya ingatkan mungkin dia akan membenci saya..tetapi rupa-rupanya…..dia bersabar dan melayan saya sebagai suaminya.

Ustaz pernah suatu hari.,dia ingin bermanja dengan saya,membawa sepinggan nasi goreng yang digoreng untuk saya.pada masa itu saya sedang berbual mesra dengan kekasih saya di dalam handphone..ketika dia ingin menyuapkan nasi kemulut saya,saya tolak pinggan sehingga jatuh berkecai bersama nasi goreng yang digoreng khas untuk saya.,dengan linangan air mata dia mengutip setiap butiran nasi goreng yang berhamburan ke lantai…

Ustaz saya bertambah lupa daratan…saya habiskan masa berhibur dan berlibur dengan kawan-kawan di luar dengan harapan isteri saya akan lebih sakit hati dan meninggalkan saya rupanya dia tetap tabah dan bersabar..pernah juga saya menendang badannya kerana dia menasihati saya supaya tidak mencari hiburan dengan jalan yang dimurkai Allah.

Ustaz….pernah suatu ketika apabila keluarganya datang bertanyakan khabar dia kata dia amat bahagia bersama saya…tapi sebenarnya hanya saya yang tahu dia berbohong.

Ustaz suatu hari saya telah diberikan balasan oleh Allah.dan saya kira itu adalah balasan apabila saya terlibat dengan kemalangan…tulang paha saya patah dan sememangnya saya tidak berdaya utk bangun.hampir lima bulan saya terbaring tidak berdaya..,ketika itulah isteri saya menjaga saya dengan setia sekali.berak kencing saya dia tadahkan dia basuhkan tanpa ada rungutan atau perasaan keji mahupun geli.dialah yang memandikan saya…menggosok badan saya dan memakaikan pakaian utk saya..bila saya mengerang sakit kerana kaki yang bengkak di tengah malam berdenyut-denyut sakitnya dialah yang bangun dalam keadaan mengantuk dan terhoyong hayang kerana tidak cukup tidur..dia datang kepada saya dan menyapukan ubat krim dan memberi saya ubat penahan sakit sehingga saya rasa lega dan tertidur..tetapi isteri saya tidak tidur hingga ke pagi..,risau saya mengerang kesakitan lagi.

Ustaz isteri sayalah yang menyuapkan saya makan.,dia sendiri tidak akan makan melainkan setelah saya kenyang.dia akan membuatkan makanan dan minuman mengikut kehendak dan selera saya.Bila saya kenangkan kembali.,sewaktu saya terlantar sakit tiada siapa pun dari teman-teman yang setia berjoli dengan saya dahulu datang menghulurkan bantuan apatah lagi melawat.kekasih saya..lagi lah..apabila dapat tahu saya kemalangan dan tidak boleh bangun dia tidak mahu lagi menghubungi saya malah meminta hubungan kami diputuskan..kononnya saya suami orang..huh..sekarang baru dia kata saya suami orang.dulu.,dialah yang menghasut dan memberikan harapan pada saya untuk membenci isteri saya..ketika itu barulah saya sedar betapa besarnya kesilapan dan dosa yang telah saya lakukan.Ustaz…..saya…kasar..kejam dan zalim kepada isteri yg menyayangi saya.besarnya dosa saya.,amat menyesal rasanya.

Ustaz….ketika saya boleh berjalan sedikit demi sedikit dan saya beransur pulih.,isteri saya jatuh sakit.badannya menjadi kurus kering.,tiada selera makan..,terbaring..tak bermaya..kata doktor yang merawatnya isteri saya jadi begitu kerana terlalu letih dan susah hati….hati saya menjadi sebak kerana saya tahu sayalah puncanya.

Ustaz kesihatan isteri saya makin teruk..mukanya makin pucat…tetapi dia tetap senyum.saya menangis sepuas-puasnya memohon ampun dan maaf di atas kejahatan yg pernah saya lakukan terhadapnya.dia hanya tenang dan menjawab dia telah lama maafkan saya….”Abang saya dah lama maafkan abang…saya sayangkan abang”.berderai airmata saya hancur hati saya.,pilu bercampur sebak yang amat sangat diikuti dengan perasaan menyesal.

Ustaz selepas itu isteri saya di masukkan ke dalam wad kecemasan.,saya menjaganya setiap hari.saya belai rambutnya saya kucup dahinya…sambil airmata ini tidak berhenti—henti mengalir.”Jangan menangis bang….bukan salah abang…..mungkin saya ni yang tidak pandai mengambil hati abang…”Berdentum….seolah-olah hati saya disambar halilintar…saya menangis lagi sehingga keluarga yang datang melawat terpaksa menenangkan saya..malah ada yang memuji saya kerana beranggapan saya suami yang amat menyayangi isteri…ternyata pujian itu bagaikan sumpahan utk saya.

Ustaz…..isteri saya ada berkata.,dia meminta maaf kerana tidak dapat melahirkan zuriat untuk saya kerana masanya utk menghadap ilahi semakin hampir.saya meraung..merayu kepadanya agar tidak meninggalkan saya.tapi katanya.,setiap yang hidup pasti akan mati dan dia meminta saya menjaga diri baik-baik kerana dia tidak boleh lagi menjaga saya.ustaz..saya menangis …sehingga saya menjadi lemah apabila dia mengucapkan kata kata terakhir itu.

Ustaz…tepat jam 3.00 ptg setelah dua minggu berada di hospital…isteri saya telah pergi meninggalkan saya selama-lamanya..dengan bebanan dosa dan jutaan kesalan yang menerjah hati ini saya meraung semahu-mahunya….menyesal di atas kekasaran yg pernah saya lakukan.

Ustaz jiwa saya tak tenteram…apakah Allah akan mengampunkan dosa saya ini...? apakah kekasaran dan kejahatan serta layanan buruk saya kepada isteri akan diampunkan Allah….tolonglah ustaz saya amat menderita…..jiwa saya terseksa…..mungkin ini hukuman yang patut saya terima.Masih terngiang di telinga saya pesanan akhir isteri saya..”abang…jagalah diri baik-baik….jangan lupa tunaikan solat..,berbuat baik..,takutlah kepada Allah….dan jika bertemu dengan insan bernama isteri….jangan berkasar dengannya sayangilah dirinya.”

Ustaz sebelum isteri saya menghembuskan nafas terakhir…dia ada meninggalkan satu nota dan sebuah lagu untuk saya dengar dan hayati.lagu itu adalah harapan yang dia impikan dari saya tetapi tidak sempat dia nikmati..kasih sayang yang terkandung dalam lagu itu dia harapakan dari saya….Di dalam nota itu dia menulis “Abang..dengarlah lagu ini dan ingatlah saya selalu…Dahulu...saya senantiasa menanti abang pulang ke rumah…Saya teringin sangat nak makan bersama abang…..mendengar cerita abang….menyambut abang pulang dari kerja….bergurau dan bermanja dengan abang…..memeluk abang ketika tidur…..tetapi semuanya mungkin tidak sempat bagi saya…jaga diri…sayang abang….selamanya."

Ustaz..saya harap ustaz tak marah saya meluahkan perasaan begini panjang pada ustaz….kerana inilah pesan isteri saya sekiranya saya merasa terlalu sedih…ceritakanlah pada ustaz dia tahulah apa nak buat utk tenangkan abang…Ustaz….saya harap cerita saya ini dijadikan teladan bagi mereka yg bergelar suami….sayangilah isteri anda….selama mana anda berpeluang utk berbuat begitu…janganlah terjerumus dengan kesilapan yg saya lakukan…pasti anda akan menyesal tak sudah….

Terima kasih ustaz….doakan saya…….

Sedih dan sebak bila baca luahan perasaan hamba Allah ini….memang saya banyak beri ceramah motivasi dan mendengar banyak masalah masyarakat yg dihantar pada saya dan inilah yang paling sedih.yg pernah saya baca… tambahan pula lagu yg telah ditujukan isterinya itu bila dengar bertambah sebak…..dengarkanlah senikatanya…….tapi tak boleh upload lagu tu dibawah copyright....tajuknya now and forever by richard mark.

P/s dr saya: kita cuma akan menghargai sesuatu bila kita dah kehilangannya..hargailah ia sementara masih ada, semoga roh isterinya ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman, sungguh berbahagia penduduk langit menyambut kehadiran isteri solehah sepertinya..Semoga si suami itu mendapat ketenangan sakinah yang ia cari selepas ini..amiin ya Rabbi.. :)


x kan bace jer???cer komen...

03 January 2012

DIA segalanya..




[♥] Apabila semua yang kita lakukan tidak membuahkan hasil dan tidak tahu lagi apa yang 

akan kita lakukan....

Ingatlah kita masih boleh bersandar pada DIA Yang Maha Pengasih.

♥ [♥] Apabila hidup diselubungi kegelapan.

Carilah cahaya itu dari DIA Yang Memberi Cahaya.

♥ [♥] Apabila dibelenggu masalah sedangkan tiada satupun yang mahu membantu....

Ingatlah pada DIA yang tak pernah melukai hati kita..

DIA Yang Maha Baik dan Maha Adil.

♥ [♥] Apabila hati terluka dan sakit, menumbangkan segala harapan....

Jangan berputus asa karena DIA melihat segala-galanya.

♥ [♥] Apabila lemah tak berdaya, sedangkan perjalanan masih jauh yang harus 

ditempuh......

Carilah kekuatan itu dari DIA Yang Maha Perkasa.

♥ [♥] Apabila hidup ini dirasakan seperti beban, bangunlah semangat kita dengan keyakinan 

akan Iradat-Nya.

♥ [♥] Apabila jalan di depan berselimut mendung, sedangkan tiada siapapun yang sudi 

menemani... Carilah jalan lurus itu dari DIA Yang Satu-satunya Panduan Hidup.

♥ [♥] Apabila orang-orang di sekeliling tidak mahu mendengar suara dan keluh kesah kita...

Jangan merasa kecewa karena DIA Maha Mendengar.

♥ [♥] Apabila kita dalam kedukaan, sedangkan tak ada tempat untuk melarikan diri....

Mengadulah kepada Dia Yang Maha Esa..

♥ [♥] Apabila kesendirian dan kedukaan tiada penghujung.... Serahkan diri pada DIA satu-

satunya tempat yang boleh digantungkan harapan nyata.

♥ [♥] Apabila hati terluka lagi dan diri dihantui kebimbangan....

ingatlah bahwa DIA bersama orang-orang yang sabar.

♥ [♥] Semangatlah saudaraku.....

La Tahzan..

Lakukan semua hanya kerana ALLAH SWT.. ♥


x kan bace jer???cer komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget
copyright@2010-2011.Segala yang dicipta adalah hak milik SweetBellyGurlz